Tuesday, May 23, 2017

NEGERI SEMBILAN : KAHWIN SAMA SUKU




 PEKAN KOTA, N.SEMBILAN

NOTA : 
ADA SEDIKIT MASALAH TEKNIKAL KE ATAS CATATAN YANG DIHASILKAN PADA 31 MAC 2013 INI. SAYA STRUKTURKAN SEMULA CATATAN YANG AGAK DIBERI PERHATIAN OLEH PENGUNJUNG BLOG. CATATAN INI TELAH DILAWATI SEBANYAK 3636 KALI.

JIKA SUDI SILA LIHAT KAITAN (LINK) CATATAN INI DENGAN " KAHWIN SAMA SUKU : HUKUMANNYA ".

Secara umumnya, sesiapa pon termasuk mereka yang bukan Orang Negeri Sembilan memahami bahawa Sistem Adat Perpatih di Negeri Sembilan tidak membenarkan perkahwinan di kalangan keturunan yang sama SUKU. Contoh, seorang lelaki dari keturunan Suku Biduanda tidak boleh berkahwin dengan perempuan yang juga dari keturunan Suku Biduanda. Benarkah?

Suku Biduanda di Luak Rembau terbahagi kepada dua Sub-Suku - Suku Biduanda Lela Maharaja dan Suku Biduanda Sedia Raja. Saya memohon maaf kerana di atas kedangkalan ilmu menggunakan istilah ‘Sub-Suku’. Mungkin ada terma dalam teromba adat perpatih yang lebih tepat lagi.
Dipercayai bahawa di antara pendatang terawal Minangkabau ke Rembau adalah kumpulan yang diketuai oleh Dato Leteh. Ketika itu Rembau dikuasai oleh penduduk asal yang diketuai oleh Tok Batin Sekudai. Bagimanapun, kumpulan pendatang Minangkabau dan penduduk asal Rembau menjalin hidup dalam suasana harmoni sehinggakan Tok Batin Sekudai sanggup menyerahkan anak perempuannya yang bernama Dato’ Bungkal kepada Dato Leteh untuk dijadikan anak angkat.
Selepas itu satu lagi kumpulan pendatang Minangkabau yang diketuai oleh seorang Pembesar Minangkabau bernama Dato’ Lela Balang datang dan menetap di Rembau. Akhirnya Pembesar Minangkabau itu (Dato’ Lela Balang) berkahwin dengan anak angkat kepada Dato’ Leteh itu, yaani Dato’ Bungkal bt. Batin Sekudai.  

Pasangan itu memperolehi lima orang anak – 4 orang perempuan dan seorang lelaki. Anak-anak peremuan pasangan Dato’ Lela Balang dan Dato’ Bungkal bt. Batin Sekudai ialah; Datuk Pandung, Datuk Siti, Datuk Lijah dan Datuk Makraman. Anak lelaki bernama Dato’ Seri Rama.Dari keturunan anak-anak perempuan pasangan inilah lahirnya keturunan Suku Biduanda Lela Maharaja di Rembau.


PAPAN TANDA MAKAM PURBA ALMARHUM UNDANG LUAK REMBAU
PERTAMA & PUAN ISTERI
Makam ini terletak di kawasan terpencil di Kampung Chengkau Ulu

Untuk menyempurnakan ‘ Grand Design’ yang kesannya kekal hingga hari ini, Dato’ Seri Rama (Anak lelaki pasangan Dato’ Lela Balang dan Datuk Bungkal bt. Batin Sekudai) ‘ dikahwinkan’ (berkahwin) dengan anak perempuan kepada seorang lagi Pembesar Minangkabau, iaitu Dato’ Laut Dalam yang bernama Siti Hawa bt. Dato’ Laut Dalam. Dari keturunan pasangan inilah ( Dato’ Seri Rama dan  Siti Hawa bt. Dato’ Laut Dalam) bermulanya keturunan Suku Biduanda Sedia Raja di Rembau.

MAKAM PURBA ALMARHUM UNDANG LUAK REMBAU PERTAMA DAN PUAN ISTERI

‘ Grand Design’ itu dirangka kerana pada mulanya cuma keturunan Dato’ Lela Balang/ Dato’ Bungkal bt. Batin Sekudai sahaja yang layak dilantik menjadi Undang Luak Rembau. Keadaan ini menimbulkan rasa tidak puas hati kepada seorang lagi ketua pendatang Minangkabau bernama Dato Laut Dalam. Satu persetujuan dicapai bahawa keturunan Dato’Laut Dalam juga boleh menjadi Undang Luak Rembau dengan syarat mengahwinkan anak lelaki Dato’ Lela Balang dengan anak perempuannya (Dato Laut Dalam).

Secara kasar kompromi tersebut dilihat melunaskan hajat Dato’ Laut Dalam. Bagaimanapun,  satu perkara penting yang disisip secara bijak ialah dominasi keturunan Dato’ Bungkal binti Tok Batin Sekudai (Dato’ Lela Balang) dalam menerajui Adat Perpatih di Rembau tidak diusik. Dengan mengatur perkahwinan Dato’ Seri Rama/Siti Hawa bt. Dato’ Laut Dalam, keturunan Dato’ Bungkal bt. Tok Batin Sekudai yang juga adalah penduduk asal Rembau masih kekal sebagai kuasa dominan dalam menerajui Adat Perpatih di Rembau.

Keturunan Suku Biduanda Lela Maharaja adalah dari keturunan anak-anak perempuan Dato’ Bungkal bt. Batin Sekudai. Keturunan Suku Biduanda Sedia Raja pula adalah dari keturunan cucu-cucu Dato’ Bungkal bt Tok Batin Sekudai (melalui perkahwinan anak lelakinya, Dato’ Seri Rama dengan Siti Hawa bt. Dato’ Laut Dalam).        

Dato’ Seri Rama dilantik menjadi Undang Luak Rembau Pertama ( 1540 – 1555) dengan gelaraan Dato’ Lela Maharaja Dato’ Seri Rama. Gelaran Lela Maharaja adalah berdasarkan nasab di sebelah ibunya ( Dato Bungkal bt. Batin Sekudai).

Anak lelaki pasangan Dato’ Seri Rama bin Dato’ Lela Balang/Siti Hawa bt. Laut Dalam yang bernama Dato’ Ambo (Ombo) bin Dato’ Seri Rama dilantik menjadi Undang Luak Rembau Ke-2 ( 1555 – 1605) dengan gelaran Dato’ Sedia Raja Dato’ Ambo (Ombo) bin Dato’ Seri Rama.
Begitulah secara ringkas pertalian persaudaraan diantara keturunan Suku Biduanda Lela Maharaja dengan Suku Biduanda Sedia Raja. Keturunan Suku Biduanda Lela Maharaja bermula dari keturunan anak-anak perempuan Dato’ Bungkal bt. Batin Sekudai. Sementara itu keturunan Suku Biduanda Sedia Raja adalah bermula dari keturunan anak lelaki Dato’ Bungkal bt. Batin Sekudai, iaitu Undang Luak Rembau Pertama Dato’ Seri Rama yang berkahwin dengan Siti Hawa bt. Dato’ Laut Dalam. Saya tidak berani memuktamadkan bab ini kerana tidak mempunyai maklumat mengenai anak-anak perempuan pasangan Dato’ Seri Rama/ Siti Hawa bt. Dato’ Laut Dalam. Bagaimanapun, mengikut Sistem Adat Perpatih yang ‘matrilineal’ ( nasab suku mengikut nasab ibu), keturunan suku diambilkira dari keturunan sebelah anak perempuan.    

Dalam sistem Adat Perpatih di Daerah Rembau, anak lelaki dari kedua-dua keturunan ini (Keturunan Suku Biduanda Lela Maharaja dan Suku Biduanda Sedia Raja) sahaja yang layak dipilih dan dilantik sebagai Undang Luak Rembau secara bergilir-gilir.

Dalam perbualan seharian, seseorang itu samada dari Suku Biduanda Lela Maharaja atau Suku Biduanda Sedia Raja akan disebut sebagai Suku Biduanda sahaja tanpa menyebut samada Suku Biduanda Lela Maharaja atau Sedia Raja. Kebiasaannya, sebutan Suku Biduanda Lela Maharaja atau Sedia Raja cuma diperincikan dalam majlis adat yang bersifat formal sahaja. 

Berbalik kepada persoalan awal, benarkah perkahwinan sesama Suku tidak dibolehkan?
Melalui pemerhatian terhadap amalan perkahwinan keturunan Suku Biduanda di kampung halaman sendiri ( keturunan Suku Biduanda menetap di banyak kampung dalam Daerah Rembau), saya mendapati bahawa berlaku dan tiada halangan bagi anak adat berkahwin sesama Suku Biduanda dengan syarat pasangan tersebut hendaklah dari Sub-Suku yang berlainan ( Suku Biduanda Lela Maharaja atau Suku Biduanda Sedia Raja). Contoh, seorang dari keturunan Suku Biduanda Lela Maharaja boleh berkahwin dengan seorang dari keturunan Suku Biduanda Sedia Raja. Sebaliknya, seseorang itu tidak dibolehkan berkahwin sesama Sub-Suku.

Undang Luak Rembau sekarang ialah Undang Luak Rembau Ke-21, Dato’ Lela Maharaja Haji Muhamad Sharif bin Haji Othman ( 1998 hingga sekarang) dari Suku Biduanda Lela Maharaja.
Catatan ini adalah dari pemerhatian saya mengenai Suku Biduanda di kampung sendiri. Catatan ini adalah catatan orang biasa yang dibesarkan dalam masyarakat yang tegar mengamalkan Adat Perpatih. Namun, dalam tempoh yang terlalu panjang, saya telah bermastautin ke luar daerah adat. Saya akui tidak mendalami selok-belok Adat Perpatih. Saya berlapang dada dengan teguran, membetulkan atau menokok tambah info yang kurang tepat dalam catatan ini.


Ujang Kutik: http://ujangchengkau.blogspot.my/2013/03/negeri-sembilan-kahwin-sama-suku.html

1 comment:

  1. Kenapa dipanggil sub suku. Istilah yg lebih tepat ialah suku bidianda nan 2 carak. (Biduanda waris)
    Suku biduanda ada 2 iaitu biduanda waris ( penyandang pesaka undang) Dan biduanda dagang (bukan penyandang). Dikenali juga sebagai waris di air Dan waris di darat. Antara penempatan suku biduanda dagang (bukan penyandang undang) ialah di sawah raja, kg. Relong, kg Lada Dan kg perah. Walllahualam

    ReplyDelete

RENUNGAN BUAT ANAK-ANAK NEGERI SEMBILAN

Popular Posts