Monday, May 22, 2017

PERKAHWINAN DALAM ADAT PERPATIH

PERKAHWINAN DALAM ADAT PERPATIH


Adat menggariskan tata-atur, susun lapis yang begitu murni dalam nikah kahwin atau istilah adat disebut Somondo Monyomondo

Nan perempuan disomondo dek oghang
Nan lelaki monyomondo ko oghang
Kundo monyala ko labu
Labu monyala ko kundo
Sirih Bojunjung
Ayam boghinduk
Sigai moncaghi onau
Onau totap
Sigai boghanjak

Ia bermula dengan adat merisik, menghantar cincin tanya, bertunang, mengembang cincin, menjemput mempelai, ijab dan kabul, bersanding, terinai, jamuan dan menyalang. Nikah kahwin terbahagi kepada 2 iaitu :-
Lazim
Perkahwinan yang lazim adalah mengikut tata atur adat nan diuco pakai iaitu bermula daripada adat merisik sehinggalah menyalang. Adat berkata orang meminang, tanah berani, berani surut, berani lalu, berani cepat, berani lambat, berani berolek dan berani tak berolek.

Tak lazim
Perkahwinan tak lazim adalah menyerah dan merumah. Menyerah dan merumah berlaku kerana pinangan teruna atau bujang ditolak oleh keluarga pihak perempuan. Menyerah dan merumah berlaku pada waktu malam di rumah anak gadis atau anak dara. Waktu itu ibu dan ayah tiada di rumah menghadiri majlis agama di surau, masjid atau kenduri. Lelaki ditemani oleh beberapa orang kawan-kawannya naik ke atas rumah dan duduk di serambi.

Orang menyerah adat berkata :-
Ditughun’an bulih
Diteghimo bulih

Manakala orang merumah adat berkata :-

Hati boghani sonjato tajam
Mulut baca omeh banyak
Tepuk dado tanyo selegho
Bujo lalu molintang patah
Potamo tobilang
Keduo ilang

KEDUDUKAN ORANG SEMENDA

Dalam adat orang semenda dikatakan :-

Buek dek disughuh
Boghonti dek ditogah

Ibaghat abu di ateh tunggul
Ibaghat tolo di ujung tanduk
Ibaghat ombun di ujung ghumput

Bagi orang somondo
Kocik anak,
Bosa tu pek mondo

Orang Somondo dongan tompek mondo
Ibaghat montimun dongan dian
Monggelek kono
Digelek pun kono

Ini adalah satu sudut pandangan manakala di satu pandangan yang lain orang semenda itu mendapat tempat / kedudukan yang amat baik. Disebut dalam perbilangan :-

Bondol nan ompek
Oghang somondo nan punyo

Potang dio moghoban’an
Pagi dio melopeh’an
Dijago ayam jangan dapek dek musang
Dijaga kobau jantan tak moghompok

Orang somondo
Tompek yakin
Tompek pocayo
Tompek bobona
Pado tompek mondo
Dan kunci bini laki

Orang semenda yang baik dan bijak harus memahami sedalam-dalamnya pepatah :-

Tau bobilik kocik
Tau bobilik godang

Maksudnya orang semenda yang tahu adat dapat membezakan yang mana urusannya sebagai bapa dan yang mana menjadi urusan tempat mondo nan seadat yang tak boleh dicampur atau masuk campur.


JENIS-JENIS ORANG SEMENDA

Pertama :  Orang semenda sahaja
Maksud :  Orang semenda / pasangan yang tiada anak

Kedua :    Orang semenda bapa budak
Maksud :  Orang semenda yang berulit dengan anak-anak dan isterinya sahaja

Ketiga :    Orang semenda langau hijau
Maksud :  Orang semenda yang berbibi-binian. Nikah dan cerai.

Adat berkata :-   Oghang bini-binian
Anak tak dapek disughuh
Tanam-tanaman tak dapek dighaso

Keempat :    Orang semenda kumbang jantan
Maksud :  Orang semenda berperangai seperti kumbang menghisap madu isterinya dan menghabiskan harta benda isterinya.

Kelima :        Orang semenda alas / pelapik tempat mondo
Maksud :  Orang semenda yang baik / ideal. Bertanggungjawab kepada mentua-mentaya, ipar-lamai dan seluruh keluarga.

Adat berkata :-   

Ado samo dimakan
Tak ado samo moncaghik
Banyak diboghi boghumpuk
Sikit diboghi moncocah
Banyak tando ado
Sikit tando ingat
Hati gajah samo dilapah
Hati tungau samo moncocah

PANTANG LARANG TEMPAT MONDO DAN ORANG SOMONDO

Manakala dalam menentukan keharmonian masyarakat adat, ada pula pantang larang yang perlu dipatuhi.

Pantang Tempat Mondo

1.      Beri satu dua ditarik
Maksud :  Kakaknya dikahwini, adik iparnya dinodai
2.      Pelesit duo sekampung
Maksud :  Orang somondo berlaku curang dan cabul dengan isteri tempat mondo
3.      Anau sobatang duo sigai
Maksud :  Orang somondo menggalakkan isterinya menjual maruah untuk keuntungannya.

Pantang Orang Somondo

1.   Udah diboghi diambik balik
Maksud :  Sorang somondo dilakukan curang oleh tempat mondo
2.    Diujo dipogang ekor
Maksud :  Orang somondo diberi harta contohnya kerbau. Bila kerbau tersebut telah membiak, orang somondo tidak diberi tahu tempat mondo telah mengambil dan menjual kerbau tersebut.
3.    Posan taghuh dipemalami
Maksud :  Orang somondo yang telah diseraya pergi menuntut duit adat dan istiadat di rumah pihak lelaki dan bila sampai diturut oleh tempat mondo dan mengambil tugas orang somondo mengatakan orang somondonya tak menuras (monugheh)



No comments:

Post a Comment

RENUNGAN BUAT ANAK-ANAK NEGERI SEMBILAN

Popular Posts