Wednesday, November 22, 2017

ASAL USUL PENGHULU DAN UNDANG


TUNKU Besar Tampin Tunku Syed Razman Syed Idrus Al-Qadri menganugerahkan sepersalinan pakaian kepada Ketua Pembesar Balai Nan Lapan Luak Tampin Datuk Panglima Raja Ali Omar dalam Istiadat Menghadap Pembesar Balai Luak Tampin pada 2008. - GAMBAR HIASAN

SEPERTI negeri-negeri Melayu yang mempunyai sistem pembesar, Negeri Sembilan juga mengamalkan sistem yang sama, namun gelaran yang diberikan adalah berbeza. Istilah yang digunakan ialah penghulu dan undang.

Sebelum kedatangan Inggeris, gelaran undang ialah penghulu. Gelaran penghulu masih kekal hingga kini tetapi hanya wujud di luak Tanah Mengandung.

Sementara itu, undang mengetuai luak Jelebu, Johol, Rembau dan Sungai Ujong, manakala Tunku Besar mentadbir wilayah Tampin.

Menyelusuri sejarah penghulu dan undang, terdapat pelbagai versi yang dikemukakan pengkaji. Riwayat yang terkenal dalam kalangan penduduk Rembau iaitu Teromba mengaitkannya dengan Bendahara Sekudai atau Batin Sekudai yang tinggal di Rembau.
Batin Sekudai mempunyai tiga anak perempuan iaitu Tok Mudik, Tok Mengkudu dan Tok Bungkal. Tok Bungkal yang berkahwin dengan Ketua Minangkabau, Tok Lela Balang yang berasal dari Batu Hampar, Sumatera melahirkan keturunan Lela Maharaja Rembau.

Penghijrahan Tok Lela Balang sebelum itu bersama rombongan berasal dari Batu Hampar dan Mungkal sementara saudaranya, Tok Laut Dalam mengetuai rombongan yang berasal dari Paya Kumboh dan Tiga Nenek.

Setelah kedua-dua Tok Lela Balang dan Tok Laut Dalam mendapat kurnia daripada Sultan Johor, mereka menubuhkan Persatuan Lembaga Yang Empat di Baruh yang terdiri daripada Lembaga Lela Maharaja, Tok Lela Balang, Sedia Raja Tok Laut Dalam, Suku Mungkal dan Tiga Nenek.

Meskipun taraf kuasa keempat-empat lembaga ini adalah sama, namun taraf tertinggi adalah martabat Lela Maharaja dan Sedia Raja. Dalam pada itu, perkahwinan Tok Bungkal dengan Tok Lela Balang melahirkan tiga orang puteri dan seorang putera bernama Seri Rama.

Memandangkan Adat Perpatih menetapkan hak waris di sebelah ibu, maka Seri Rama dilantik sebagai penghulu. Sultan Johor kemudian melantik Seri Rama sebagai Undang Rembau dengan gelaran Dato’ Lela Maharaja.

Tok Laut Dalam bagaimanapun cemburu dengan Tok Lela Balang kerana Seri Rama dilantik sebagai Undang Rembau. Dia juga berharap keturunan Jawa sebelah isterinya diberi peluang seperti waris sebelah perempuan Jakun.

Tok Laut Dalam berangkat ke Johor menghadap sultan memohon keturunannya dari sebelah perempuan diberikan peluang yang sama. Sejurus selepas Sultan Johor memperkenankan permohonannya, Tok Laut Dalam kemudian mengahwinkan puteri sulungnya (Siti Hawa) dengan Dato’ Undang Seri Rama.

Pelantikan Undang Rembau kemudian ditetapkan secara bergilir di antara keturunan sebelah perempuan anak cucu Tok Lela Balang dan keturunan sebelah perempuan yang berkahwin dengan Undang Seri Rama.

Keturunan Tok Laut Dalam bergelar Sedia Raja. Oleh kerana moyang lelaki sebelah Sedia Raja bukan keturunan perempuan berdarah suku biduanda menyebabkan Waris Jakun merasa lebih tinggi darjat berbanding Waris Jawa.

Sementara itu, pengkaji barat, T.J NewBold menyatakan penghulu dan undang di Negeri Sembilan berasal dari Minangkabau.

No comments:

Post a Comment

RENUNGAN BUAT ANAK-ANAK NEGERI SEMBILAN

Popular Posts