Sunday, October 9, 2011

LEGASI KETUANAN REMBAU

Naskhah Legasi Ketuanan Rembau hasil nukilan Dharmala NS

2 comments:

  1. Assalamualaikom,

    Saya, Suku Biduanda Lela Maharaja,Kampung Chengkau Ulu turut merasa bangga dengan wujudnya blog ini.Tidak syak lagi blog ini akan dapat mengumpulkan jumaah Anak-Anak Suku Biduanda Lela Maharaja, khususnya jumaah Kg.Kota.

    Saya meminta maaf kerana ingin memberi pendapat atau ingatan yang agak dasar mengenai susur galur keturunan kita. Kita adalah dari keturunan anak-anak perempuan DATUK BUNGKAL BT. BATIN SEKUDAI, seorang perempuan keturunan orang asal, Jakun.

    Kebanyakkan di antara kita cuba mengelak dikaitkan dengan keturunan nenek moyang kita itu, Datuk Bungkal. Kita lebih menonjolkan keturunan kita dari Tanah Minangkabau.

    Hakikatnya, walaupun keturunan Datuk Bungkal melupakan beliau, keturunannya (Datuk Bungkal) dimuliakan selagi ada bulan, selagi ada bintang.

    Keturunan anak perempuan Datuk Bungkal menguasai pelantikan pembesar Adat Perpatih Luak Rembau (bersama dengan Suku Biduanda Sedia Raja)dari sekitar 1540 hingga ke hari ini.

    Saya meminta maaf jika catatan ini mengecilkan hati mana-mana pihak.

    ReplyDelete
  2. Jakun ... malu, kenapa itu sejarah dulu-dulu. Kalau tidak kerana Jakun, tak adalah Undang dan Tak terlantiklah jua Yam Tuan Besar tu. Begitulah powernya Biduanda Lela Maharaja AKA Jakun di Negeri Sembilan ini.

    ReplyDelete

RENUNGAN BUAT ANAK-ANAK NEGERI SEMBILAN

Popular Posts